Můj druhý velký koníček

31.12.2024

Tím druhým velkým koníčkem vedle turistických výletů a cyklistiky jsou vlaky. Nejenom v měřítku 1:1 ale i v modelovém měřítku 1:87 (HO). O modelovém měřítku a nejenom o něm bude pojednávat tento článek.


Začátky a postupný vývoj

Vlaky mne doprovázejí doslova od útlého dětství. Jsem jednoduše praštěný kolejnicí. Od určitého věku (dnes už ani nevím od kdy) jsem praštěný i kolejnicí modelovou. Nejdříve to bylo měřítko 1:120 (TT) a od roku 2008 jsem přešel na velikost 1:87 (HO). U měřítka HO jsem doposud. Impuls nastal v roce 2001, kdy jsem byl s rodiči v USA. To místo, kde nastal zlom, bylo muzeum Cable Car ve městě San Francisco. V muzeu byl model Cable Caru a model se mi hodně líbil. u modelu byla myšlenka na změnu zasazena a pomalu začala růst. V USA je měřítko TT málo rozšířené, přitom měřítko TT v USA vzniklo. Více je na stránkách Muzea TT v Chocni.

První pokusy o kolejiště

Nejenom v měřítku TT ale v i měřítku HO bylo mnoho pokusů o postavení kolejiště. Všechny pokusy bohužel nevyšly. Nikdy jsem kolejiště nedokončil do podoby u níž bych mohl říct: "A teď je na nějakou dobu hotovo". Ono když začnete stavět kolejiště, není nikdy hotové. Po nějaké době zjistíte, že by mohla nějaká část kolejiště vypadat jinak. Je to jak rád říkám:

Je to nekonečný příběh s volným pokračováním.

Na tomto se shodne mnoho železničních modelářů. První kolejiště po hodně dlouhé době je v měřítku HOe. Meřítko HOe je napodobení úzkého rozchodu 760 mm (standartní rozhod je 1435 mm). Úzký rozchod je použit např. na Mariazellerbahn v Rakousku. V České republice jsou úzkorozchodné tratě toho rozchodu okolo Jindřichova Hradce (JHMD) nebo trať z Třemešná ve Slezsku - Osoblaha. 

Toto kolejiště byl první pokus vyzkoušet si moderní modelářské techniky. V poslední době modelářská technika strašně pokročila. Bohužel nastala, jak už i v minulých pokusech, změna. 

Na fotkách můžete vidět, k čemu všemu muže sloužit sklápěcí stůl ze sestavy Ivar z Ikei. 

Po přestěhování do současného bytu, se všechno změnilo. Ono udělat základ krajiny z kartonu není ideální řešení. Těch chyb při stavbě bylo více. Tím pádem jsem přikročil k nepokračování ve stavbě. 

Současné kolejiště

Současné kolejiště je velký kompromis. Od mého kolegy z práce, který je zkušenější modelář než já, vím, že stavět velké kolejiště nemá smysl. Mále kolejiště má mnoho pozitiv. Zabírá málo prostoru, je levné na stavbu a dá se na něm udělat krásná krajina, která má hlavu a patu a není to takový vlakodrom. Myslím si, že fotky z předchozího kolejiště to potvrzují. Na malém nikdy neuděláte modelový provoz ale už jsem mnohokrát při večerech přistihl, že mi stačí aby vlak jen kroužil pořád dokola a stačí mi to. Doslova u toho kroužení se odreagujete.

Zvolil jsem stejnou koncepci sklápěcího kolejiště, jako u předchozího kolejiště. Mám nejenom modely v měřítku HOe ale i modely v měřítku HO. Proto jsem zvolil kolejiště, na kterém jsou obě dvě měřítka a už jsem začal plánovat. Začal jsem si vypisovat co by to kolejiště mělo splňovat. 

Jaké má být kolejiště:

  • Na kolejišti využít obě měřítka HO a HOe,
  • Sklápěcí,
  • Na kolejišti využít co nejvíce již zakoupeného kolejiva (nepoužívám flexi koleje),
  • snadné na stěhování,
  • Na kolejišti využít domečky, stromečky, telegrafní sloupy z předchozího kolejiště,
  • a další.

Až byl seznam jakž takž dlouhý, začal  jsem kreslit schéma. První schéma bylo následující.

Plánek kolejiště v měřítku HO a kde je ta úzká (HOe)?
Plánek kolejiště v měřítku HO a kde je ta úzká (HOe)?

Text je v přípravě. Postupně bude doplňován.