Projekt Opava Aš část 4
4. Část Jihlava - Zruč nad Sázavou
Další část je trochu poznamenaná úpravou mého současného bydlení. Skrz to jsem byl doslova donucen zvolnit. První co padlo byly turistiky v rámci Projektu Opava - Aš ale úspěšně byly nahrazeny turistikami po obchodech typu Ikea, Bauhaus nebo po velice "přehledném" Hornbachu. Musím říct, že tyto obchody znám doslova na zpaměť. Více v textu, kdy toto rozvolnění nastalo.
Když už jsem mohl říct, že první etapa ze dvou etap uprav na bytě je hotova, nastoupila cyklistická sezóna. Kvůli tomu se mi tato část poněkud protáhla oproti původnímu plánu. I když buďme upřímní, letošní turistická a následně cyklistická sezóna jsou ve znamení pořekadel:
Březen za kamna vlezem. Duben ještě tam budem. Květen topím jak kretén.
Úsek 1: Jihlava - Štoky (4. 3. 2023)
Další část jsem začínal na Masarykově náměstí v Jihlavě. Než jsem se na náměstí dostal, doslova jsem zmrzl u vlakového nádraží v Jihlavě (myšleno to hlavní). Trolejbus na náměstí mi ujel a další jel za 15 min. Jenomže Jihlava je o trochu víše než Brno a taky okolní kopce nahrávají tomu, že v Jihlavě je větší zima. Ale že bude taková zima v 10 h, tak jsem opravdu nečekal.
Než jsem se vymotal z Jihlavy, utekla hodina. Kupříkladu jsem si šel koupit kapesníky, protože jsem je zapomněl doma. Po cestě byl velký Albert. Po vystátí "kilometrové" řady v trafice, jsem je stejně nekoupil. Nebyly. Bohužel mne už tlačil čas, tak už jsem musel jít. Rýma pokračovala dál a v baťohu jsem měl náhradní tričko.....
Sice se po trase úseku trochu oteplilo ale i tak to nebylo nic moc. Hodně foukalo a sem tam i pršelo.
Po překonání dálnice D1 jsem začal přemýšlet o ukončení v městysi Štoky. Nakonec jsem se rozhodl, že pokud bych stihl autobus ve Štokách, tak zkončím tam. Pokud bych autobus nestihl jdu do Kamenné, kde měl úsek původně končit. Autobus odjížděl ze Štok 13:31 a měl 1 minutu zpoždění. Ta minuta rozhodla. Autobus jsem stihl. Při rozhodování zda jet autobusem zpět do Jihlavy, jsem nejdříve hledal spojení na víkend do Štok. Proč jsem tento krok dělal je z důvodu, který jsem popisoval předchozí části.
Překonání historické hranice Moravy a Čech bylo za nádražím Jihlava město. Před pokusem o nákup kapesníků.
- Délka úseku: 16,9 km,
- Od začátku projektu: 567,4 km.
Úsek 2: Štoky - Havlíčkův Brod (25. 3. 2023)
Na další úsek jsem šel opět s kolegou z práce. Kolegu tyto turistiky tak nadchli, že se rozhodl projít úseky, které jsem už prošel a současně se rozhodl dojít se mnou až do Aše.
Nejprve jeli autem do Havlíčkova Brodu. Vlakové spojení z Brna do Havlíčkova Brodu bylo bud velmi brzo nebo velmi pozdě nic mezi tím. Čekat v Havlíčkově Brodě se nám nechtělo.
Hlavním bojovým úkolem tohoto úseku bylo dobytí Havlíčkova Brodu. Další bojový úkol zněl jasně. Dojít na nejvyšší vrchol Vysoká úseku při krásném počasí. Cestou nás chytl několikrát déšť. Poprvé nás chytl před Kamennou a v tomto dešti jsme opět ztratili modrou turistikou značku. Další déšť a naštěstí poslední nás chytl při výstupu na Vysokou. Úplně jsem jsem si vzpomněl na výstup na zříceninu hradu Starý Jičín. Naštěstí se počasí umoudřilo a obdarovalo nás krásným pohledem. Dokonce byla i duha. Při pohledu na Havlíčkův Brod a údolí řeky Sázavy, jsme se zrovna bavili o Rožmitálu pod Třemšínem a Brdech. Takže jsme neviděli město Havlíčkův Brod ale Rožmitál pod Třemšínem a údolí Sázavy jsme přejmenovali na Brdy "Prdy".
Při ztrácení modré turistické jsme zkonstatovali, že to ztrácení modré turistické značky už fakt není normální. Proto jsme byli nadšení, že jsme na Vysoké přešli na zelenou turistickou značku. Za Vysokou jsme chrotali blahem, že jsme právě na ní. Po delší chůzi jsme začali filozofovat o zelném znační a vymysleli jsme toto:
Zelená značka je jako žena. Nemusíš ji hlídat, ona tě vede, ale musíš jí být věrný.
A beztak jsme se ztratili. Konec úseku jsme ukončili na Havlíčkově náměstí v Havlíčkově Brodě. Náměstí je krásné a dokonce byla i restaurace s pivkem Rebel. Restaurace se jmenuje jak jinak Rebel na Rynku.
- Délka úseku: 28,9 km,
- Od začátku části: 45,8 km,
- Od začátku projektu: 596,3 km.
Úsek 3: Havlíčkův Brod - Světlá nad Sázavou (8. 5. 2023)
A přišlo na lámání chleba. Chození do práce, což je základ, a následně řešení uprav na bytě si odneslo svou daň. Začal jsem cítit, že musím zvolnit. Pořad jsem špekuloval jestli je to dobrá volba rozvolnit právě turistiky, ale nakonec definitivní rozhodnutí padlo dlouho před tímto úsekem. Tím rozhodnutím byla každoroční akce, která je příjemným setkáním u vína "Noc otevřených sklepů ve Velkých Němčicích". Díky této akci jsem otevřel oči a přistoupil jsem ke kroku "rozvolnění". Což nakonec jsem časem začal cítit, že to byla dobrá volba. Nejde dělat všechno.
Na turistiku jsme nakonec vyrazili 3. Kolega z práce a bývala kolegyně a pes. Takže bych to nazval "Tři a pes na turistice". Turistika málem z končila v Brně. Jeli jsme RJ (neplést s vlaky rj (RailJet ČD)) a ve vlacích RJ se nesmí přepravovat psy. Naštěstí jsem rychle zakročil, udělal jsem ze sebe trochu blbého vesničana neznalého přepravního řádu Regiojetu a nakonec jsme jeli.
V Havlíčkově Brodě byly na náměstí trhy. Tak jsme se trochu zdrželi a po pár nákupech jsme vyrazili na trasu úseku. Byl nádherný den, více z fotek. Po cestě bylo mnoho debat, při kterých jsem dozvěděl, že trasování dnešních cest na Vysočině pochází ze 13. století. To mě docela zaujalo.
- Délka úseku: 19,6 km,
- Od začátku části: 65,4 km,
- Od začátku projektu: 615,9 km.
Úsek 4: Světlá nad Sázavou - Ledeč nad Sázavou ( 17. 6. 2023)
Po delší době jsem vyrazil na další turistiku. Na začátek trasy jsem jel vlakem. Vlak sice jede krásnou krajinou Vysočiny, ale ta dálka je úmorná.
Po vzpamatovaní se z úmorné jízdy vlakem jsem konečně vyrazil na další trasu. Cesta utíkala až do místa, kde byl polom. V tom místě jsem si vzpomněl na turistiku na Podkarpatské Rusi.
Takový polom v délce asi 10 km jsem nikdy před tím nezažil a mám pocit že už asi nikdy nezažiji.
Polom co jsem prošel na tomto úseku se nedá srovnávat s tím co jsem zažil právě na Podkarpatské Rusi.
Když jsem překonal kemp Stvořidla, začal jsem v dálce vidět černé mraky. Milně jsem si myslel, že dojdu do Ledče suchou nohou. Nedošel jsem. Zahřmělo a už jsem běžel s dalšími lidmi pod přístřešek. Pod přístřeškem se nás i s dětmi krčilo asi osm. Po vydatném lijáku jsem konečně došel do cíle. Měl jsem čas a jelikož jsem věděl, že v Ledči je pivovar, začal jsem hledat, kde koupit jeho pivo (Šeptáka). Až hospůdka na nádraží mě zachránila. Večer jsem objednal další dvě petky.
- Délka úseku: 18,2 km,
- Od začátku části: 83,6 km,
- Od začátku projektu: 634,1 km.
Úsek 5: Ledeč nad Sázavou - Zruč nad Sázavou ( 29. 7. 2023)
Poslední úsek byl ve znamení ještě horšího vlakového spojení než předchozí úsek. Šel se mnou kolega z práce a proto bylo rozhodnuto, že pojedeme do Ledče autem. Hned po příjezdu jsme zapadli do mnou známé nádražní restaurace a lupli dva Šeptáky. V době našeho odchodu přijížděl Os vlak, kterým bychom přijížděli z Havlíčkova Brodu a to bychom museli jet vlakem v 6:20 z Brna a čekat 1 hodinu a 53 minut v Havlíčkově Brodě. Dokonalá návaznost. Opět Kraj Vysočina nezklamal. Jenom upřesnění odchodu bylo lehce po 10 hodině.
Při cestě jsem se učil Maďarský jazyk.
Tento jazyk se v mém věku nedá pochopit, natož naučit.
Po zkrácení trasy přes mnou známý převoz u chatové oblasti Hamry. Vice na Chřenovice 2021 kolega z práce uslyšel zahřmění. Vyšli jsme na místo, kde bylo jakž takž vidět do okolí a hnala se na nás bouřka. Tak tak jsme to stihli do kiosku u řeky v obci Budčice a kolega prohlásil slavnou větu:
Můžeme jít i za deště, mám pláštěnku.
Ovšem ja ji neměl. Po krátké době se z drobného deště stal liják a i kolega pochopil, že by to nebyl dobrý nápad. Seděli jsme u jednoho stolu s lidmi od Poděbrad a Nymburka a začala debata, ze které vzešlo několik zelených. Ono to na tý Sázavě jinak nejde. Po dalším zkrácení trasy přes most, tunel a most u žst. Vlastějovice, jsme se rychlím leč bahnitým krokem hnali ke Zruči nad Sázavou. Debata byla, byla natolik zajímavá, že si z této části turistiky nic nepamatuji.
Poslední úsek čtvrté části jsme zakončili, kde začal pátý úsek, ve Zruči nad Sázavou na náměstí MUDr. J. Svobody. Tím se definitivně propojila Opava s Berounem.
- Délka úseku: 20,6 km,
- Od začátku části: 104,2 km,
- Od začátku projektu: 654,7 km.
Závěr (rekapitulace)
Celou část jsem prošel po pěti úsecích v období od 4. 3. 2023 do 29. 7. 2023. Jarní až letní část byla ve znamení méně času na turistiku a nejenom na ni. Nechci se opakovat ale v České republice je opravdu krásně. Tato část vedla dalším krásným koutem naší vlasti.
Jenom takový dovětek. Jet 64 km 2 hodiny 19 minut vlakem, je opravdu neskutečný zážitek. Jel jsem ze Zruče do Tatec za kamarádem na kotlíkový guláš. Někdy jsou přestupy mezi vlaky, jako kdybyste sázeli na výsledek fotbalového zapasu Sparty a Bayernu Mnichov. Nefandím ani jednomu FC, ale výsledek zapasu je do poslední chvíle nejasný a napínavý. To platí i o přestupech na S1 v žst. Kolín. S tím časem 2 hodiny 19 jsem se rozhodl, že udělám analýzu kam se vlakem dostanu z Brna na všechny možné směry a taky kolik km ujedu za daný čas. Více se dozvíte v připravovaném článku Cestování po České republice snadno a rychle.
Malá rekapitulace:
- Celkové stoupání v součtu: 1540 m,
- Celkové klesání v součtu: 1722 m,
- Celkový čas chůze: 21 hodin 56 min.