Projekt Opava Aš (1. Část)
1. Část Zlín - Brno
Myšlenka jít ze Zlína do Brna vnikla čirou náhodou v hospodě u piva.
Úsek 1: Zlín - Zlín-Malenovice (7. 11. 2021)
Po pár úpravách prvního úseku jsem konečně vyšel. Úsek je veden po cyklostezce směrem na Otrokovice z náměstí Míru (kde je pomyslný Start) ve Zlíně do časti Malenovice. Je to z toho důvodu, že výchozí bod odkud půjdu už jenom po turistických nebo naučných trasách, je lepší v části Malenovice než v samotném Zlíně.
- Délka úseku: 8,2 km.
Úsek 2: Zlín-Malenovice - Napajedla (13. 11. 2021)
Druhý úsek je veden přes Svatou vodu a po steskách Napajedelských emirátů. Úsek je nakonec ukončen úplně někde jinde (na jiné zastávce), než jsem původně zamýšlel. U pivovaru v Napajedlech. Odkud začíná další úsek.
- Délka úseku: 12.6 km,
- Od začátku části: 20,8 km.
Úsek 3: Napajedla - Košíky (21. 11. 2021)
Než začnu popisovat další úsek. Pár slov o tom, jak je tato část plánovaná. Po mnoha zkušenostech s turistikami po práci, kdy jsem vyzkoušel systém z práce rovnou na turistiku a z turistiky domů, jsem tento systém vyzkoušel znova. Turistika po práci byla vždy plánována tak, abych se po ní vracel do místa bydliště. Bydlel jsem totiž v Kolíně a pracoval jsem v Praze. U této části jezdím ze Zlína, kde je rodina, do Brna, kde pracuji. Proto jsou trasy plánovány vesměs na neděle.
Třetí úsek je veden do Buchlovských kopců, bohužel mimo hlavní hřeben. Proto je výškový profil jak na horské dráze. Úsek byl z tohoto důvodu zkrácen pouze do Košíků. Nicméně musím říct, že Buchlovské kopce jsou krásné v jakémkoliv ročním období.
- Délka úseku: 11,9 km,
- Od začátku části: 32,7 km.
Úsek 4: Košíky - Salaš (23. 12. 2021)
Na všechny úseky jezdím hromadnou dopravou. Začátek úseku je vždy na zastávce a konec je taktéž na zastávce Integrované dopravy Zlínského kraje (IDZK).
IDZK bych přirovnal k veřejné dopravě na Ukrajině, kde vlak jezdí v pondělí, v úterý a ve čtvrtek. Pak máte trochu problém, když přijdete na vlak ve středu.
Proto u úseků přes Buchlovské kopce člověk opravdu musí přemýšlet co vidět a co ne. Dále člověk musí přemýšlet jakým autobusem nebo vlakem jet na začátek úseku, tak aby člověk stihl v klidu autobus na konci. Je to z toho důvodu, že do vesniček v Buchlovských kopcích moc autobusů nejezdění. To se právě ukázalo na konci úseku v obci Salaš. Jeden mi ujel a další jel až za hodinu a půl a bylo jasné, že den před Štědrým dnem kolem 14 hodiny nebude otevřena žádná restaurace nebo hospoda abych se trochu ohřál. Ještě, že jsem si vzal termosku s teplým čajem.
Čtvrtý úsek je dodělaní předchozí zkráceného úseku.
- Délka úseku: 8,2 km,
- Od začátku části: 40,9 km.
Úsek 5: Salaš - Staré Hutě (27. 12. 2021)
Pátý úsek vede už přívětivějším terénem přes Malý Buchlovský kámen. Po minulé zkušenosti jsem pospíchal a i tak jsem málem nestihl autobus. Naštěstí, další úsek končí v Jihomoravském kraji, kde hromadná doprava bude o něco lepší.
- Délka úseku: 9,3 km,
- Od začátku části: 50,2 km.
Úsek 6: Staré Hutě - JESTŘABICE (19. 1. 2022)
Šestý úsek vede po hřebeni Buchlovských kopců. Abych pravdu řekl, byl to pro mne zatím nejkrásnější úsek této části, který vedl přes Kazatelnu a Kozla. Když jsem vycházel ze Starých Hutí, tak krajina kolem byla beze sněhu. Po pár kilometrech chůze už krajina byla pokryta sněhovým popraškem. Jelikož jsem tento úsek šel v neděli a ráno mi doma došlo kafé a po cestě na UAN Zvonařku v Brně jsem neměl možnost zakoupit kafé v žádném pekařství, tak absťák po kofeinu se dostavil těsně před JESTŘABICEMI. Chuť na kafé byla tak silná, že jsem se hecnul a stihl autobus do Kyjova.
Po nástupu do autobusu jsem si uvědomil, že to byla doslova fatální chyba. Protože dostat se do JESTŘABIC na další usek hromadnou dopravou je problém. JESTŘABICE jsou místní částí města Koryčany a toto město je pořád ve Zlínském kraji ale železniční zastávka JESTŘABICE, kde měl původně úsek končit, je už v Jihomoravském kraji. Inu Zlínský kraj se mne tak jednoduše nechtěl vzdát.
- Délka úseku: 20 km,
- Od začátku části: 70,2 km.
Úsek 7: JESTŘAICE - Bučovice (4. 2. 2022)
A přišel Covid, který mě doslova na dva víkendy vyřadil z turistik. Problém s dopravou posunul procházení nakonec o necelý měsíc. Po mnoha špekulování s dopravou byl problém vyřešen v pracovním dni. Největší postřeh z tohoto úseku byl přestup na autobusovém nádraží v Kyjově.
Jednou se mi podařilo dostat na Ukrajinu na Podkarpatskou Rus. Užhorodské autobusové nádraží bylo pro mne opravdu šok. Stejný šok jsem zažil v Kyjově. Nádraží v Kyjově se asi nádražím Užhorodě inspirovalo "zchátralostí".
Úsek vedl přes Ždánický les, kde je nejvyšším vrcholem U Slepice.
- Délka úseku: 21,2 km,
- Od začátku části: 91,4 km.
Úsek 8: Bučovice - Rousínov (5. 2. 2022)
Tož když jsem rozešel předchozí den, tak jsem si dal osmý úsek hned další den. Tento úsek byl ve znamení bahna a měl jsem ho doslova všude. Po této turistice jsem byl o pár centimetru vyšší. Do teď se divím, že jsem mohl jet do Brna autobusem.
- Délka úseku: 17,6 km,
- Od začátku části: 109 km.
Úsek 9: Rousínov - Bílovice nad Svitavou (28. 2. 2022)
Předposlední úsek jsem šel po delší době. Bylo to z toho důvodu, že bylo větrno. Nikdo nechce jít do lesa při nárazech větru 61 km/h. Úsek, který jsem šel s kolegou z práce, byl nejdelší za všech. Při procházení jsme navštívili i Lesní bar. Byl to můj první Lesní bar. Sice byl trochu poničen, ale Polomáčené oplatky nám dodali energii na další zdolávaní km.
- Délka úseku: 24,5 km,
- Od začátku části: 133,5 km.
Úsek 10: Bílovice nad Svitavou - Brno (9. 3. 2022)
Poslední úsek jsem pojal jako popracovní turistiku. V tento den bylo opravdu jarní počasí. Pár fotek je z rekonstrukce trati u Bílovic nad Svitavou.
Ten pocit, když jsem přicházel na náměstí Svobody, kde celá část končí, byl nepopsatelný. Večer proběhla malá oslava dodělání 1. Části.
- Délka úseku: 11,2 km,
- Od začátku části: 144,7 km.
Závěr (rekapitulace)
Celou část jsem prošel po 10ti úsecích v období od 7. 11. 2021 do 9. 3. 2022. Po dodělání této zimní časti, musím říct, že zimní krajina v České republice má své kouzlo.
Malá rekapitulace:
- Celkové stoupání v součtu: 2 502 m,
- Celkové klesání v součtu: 2 602 m,
- Celkový čas chůze: 27 hodin 35 min.