Projekt Opava Aš (5. Část)
5. Část Zruč nad Sázavou - Beroun
Z důvodu toho, že první Část je Zlín - Brno a druhá je Opava - Zlín. Je porušena posloupnost procházení jednotlivých částí a to od samého začátku. Je taky nutné říct, že celé procházení je děláno o víkendech a o mých dovolených. Proto jsem se rozhodl v tomto nedodržování posloupnosti pokračovat. Ono mi vlastně nic jiného nezbývalo. Než začne povídání o zdolávání 5. část, řeknu na úvod pár pravidel:
- Každá část začíná a končí na náměstí,
- Navazující část začíná na stejném náměstí, na kterém skončila předchozí část (pokud se již prošla),
- Předchozí část končí na stejném náměstí, na kterém byla započata následující část (pokud se již prošla),
- Je možné jednotlivé části procházet podle libovolnosti,
- Prochází se vždy jedna část. Na část je předem stanovený čas. Zpravidla jsou to tři měsíce. Pokud není stanoveno jinak. Jedná se hlavně o část 5 a část 7. Tyto části mají stanovený čas procházení 4 měsíce. Část 6 je plánována na jeden měsíc.
- Pokud je procházení v dané části započato, tak jednotlivé úseky se procházejí dle posloupnosti dané trasou části. Není možné jednotlivé úseky v části libovolně střídat,
- Kde končí jeden úsek, tak na stejném místě něj navazuje následující úsek.
- Je možné upravovat z nutnosti jednotlivou část (úseky) a trasu části.
Díky tomuto nešvaru s první a druhou Částí, který nastal hned v úvodu. Jsem se rozhodl, jít v letních měsících pátou Část ze Zruče nad Sázavou do Berouna a dále si nechat přechod přes Vysočinu na pozdní podzim a celou zimu.
Jít turistiku kolem Sázavy v zimě se mi moc nechtělo. Sázava je už opravdu z ruky.
Úsek 1. Zruč nad Sázavou - Pelíškův Most (2. 7. 2022)
Původně se mělo vycházet z Ledče nad Sázavou. Bohužel kemp Stvořidla, který jsem našel nedovoloval stanovat. Proto bylo těsně před začátkem rozhodnuto jet do dalšího kempu Horka, ve kterém jsme měli spát další noc. První čtyři úseky se šli v kuse, takže s plnou výbavou.
Cestou do kempu byl sražený člověk na přejezdu v Tišnově a tím pádem všechny dálkové vlaky mezi Brnem a Prahou nejezdily. Takže jsme měli dvě hodiny zpoždění. Naštěstí. Mohlo být i hůř.
Při přestupu v Ledči nad Sázavou začalo pršet a pršelo až do půlnoci. Tím pádem můj nový stan, který jsem nestihl na nečisto složit, jsme stavěli za tmy. Naštěstí se nám ho (mě a mému kamarádovi z Tatec) podařilo postavit na první dobrou.
Celkově jsme šli tři. Můj kamarád z Tatec a můj kamarád a současně kolega z práce.
Další den jsme vyrazili do Zruče nad Sázavou, kde jsme čekali na náměstí MUDr. J. Svobody na dalšího mého kamaráda. Tentokrát z Peček a společně jsme vyrazili na první úsek směrem ke Kácovu. Není třeba připomínat, že je zde Pivovar Hubertus, kde byl oběd. No musím říct, že restaurace je rok od roku horší a horší. V Kácově se od nás odpojil kamarád z Peček a my jsme šli k vodáckému občerstvení Kiosek u Čerta. Na místě po zeptání jsme mohli přespat. Zde bylo první koupání v Sázavě, soutěžení ve stavění stanu (nevyhrál jsem) a k večeru k nám přijel kamarád z Poříčan s jeho přítelkyní a už se zpívalo a hrálo na kytaru. Při zpěvu jsme se dívali na oblohu, kde byla vidět Mléčná dráha.
- Délka úseku: 15,4 km,
- Od začátku projektu: 306,3 km.
Úsek 2. Pelíškův Most - Rataje nad Sázavou (3. 7. 2022)
Ráno no spíše dopoledne jsme si dali závod o sbalení stanu. Byť nám kamarád Tatec dal svých 20 min k dobru (nevyhráli jsme).
Další den, jsme vycházeli podobně, jak v předchozí den, kolem desáté hodiny. Po vyražení na cestu nás cesta vedla nádhernou krajinou kolem Sázavy. Po cestě nás čekal krásný hrad Český Štemberk. Pod hradem jsme si dali oběd v Restauraci Pod hradem. Místo bylo jenom u vodáků se kterými jsme společně obědvali a poklábosili. Do cíle naší cesty to byl už jen kousek, takže si mohli dát po obědě odpočinek. Úsek sice končí kousek od vrcholu kopce Žákov. My jsme končili na Tábořišti Na Břečkárně v Ratajích nad Sázavou.
- Délka úseku: 18 km,
- Od začátku části: 33,4 km,
- Od začátku projektu: 324,3 km.
Úsek 3. Rataje nad Sázavou - Chocerady (4. 7. 2022)
Další úsek byl ve znamení rozhodování se, kde bude jeho konec. Dle předpovědi mělo přes noc pršet. Z Rataji nad Sázavou jsme si cestu zkrátili do žst. Ledečko přes železniční most a tunel.
Když jsem projížděl tratě České republiky, tak jsem zpozoroval, že v Ledečku se sjedou vlaky a následně rozjedou vlaky. Pak je na trati klid.
Díky tomu jsme mohli v klidu projít tunelem a nemuseli jsme utíkat do výklenků v tunelu. Ze stanice Ledečko jsme už šli po turistické značce. Po cestě jsme měli město Sázava. To byla jedna z možných variant přespání. Problém byl ten, že kampy u města Sázavy jsou strašně blízko Rataji nad Sázavou. Proto jsme se rozhodli dát dobrý oběd v jedné restauraci U Stroma a pokračovat dál do Chocerad. Do Chocerad za námi dojel stejný kamarád a účastník prvního úseku. Nedojel ani autem a ani veřejnou dopravou ale na kole až z Peček. Okoupali jsme se v Sázavě a večer jsme si výborně podebatovali.
- Délka úseku: 21,1 km,
- Od začátku části: 54,5 km,
- Od začátku projektu: 345,4 km.
Úsek 4. Chocerady - Čerčany (5. 7. 2022)
Poslední den vícedenní turistiky. Čerčany byly záchytný bod, kdybychom už nemohli. No, abych pravdu řekl, nemohl jsem asi jenom já. Asi bylo hodně piva, teklo více než Sázava před jezem. Po cestě byl kiosek Baštírna, kde bylo rozhodnuto, že se v Čerčanech ukončí úsek. Cestou domů jsme to všichni vzali dolním Posázavským pacifikem do Prahy, kde jsme rozloučili. Tím skončila má první vícedenní turistika se stanem.
- Délka úseku: 12,5 km,
- Od začátku části: 67,0 km
- Od začátku projektu: 357,9 km.
Úsek 5. Čerčany - Kamenný Přívoz (19. 8. 2022)
Po delší době jsem vyrazil na procházení dalších úseků. První den ze dvou jsem pokračoval z Čerčan. Původně byl plán jít z Čerčan do Týnce nad Sázavou jinou trasou mimo řeku Sázavu, tam přespat v kempu a další den pokračovat k Pikovicím. Tato myšlenka byla upuštěna a byla nahrazena trasou z Čerčan do Kamenného Přívozu kolem řeky.
Bylo krásně a cesta ubíhala bez větších problémů. První část vedla skoro po rovině (kolem řeky). Kousek od města Týnec nad Sázavou začal první větší kopec. Kopcový terén byl až do Kamenného Přívozu. Na oba úseky jsem vyrážel z Prahy, kam večer po prvním dni přišla bouřka. Docela solidní průtrž mračen a na další den to nemělo být o nic lepší.
- Délka úseku: 21 km,
- Od začátku části: 88,0 km
- Od začátku projektu: 378,9 km.
Úsek 6. Kamenný Přívoz - Davle (20. 8. 2022)
Druhý den jsem od železniční zastávky Kamenný Přívoz vycházel suchou nohou. Nicméně jsem měl nutkání si dát pro sichr na sebe pláštěnku. Byla to dobrá volba, protože po překonání řeky to nastalo. Nejdříve začalo trochu pršet. Po překonání zkratky ke Sázavské stezce začalo pršet o něco více. Cesta byla rozmáčená z nočních dešťů, ale obdivuji předky, kteří tuto stezku vybudovali. Jen místy bylo bahno.
Když jsem byl poprvé a naposled (už mi to nevyšlo) na Ukrajině, tak jsme šli z vesnice Бистриця (Bystrycie) přes Перевал Легіонів (Sedlo Polských Legionářů) do vesnice Лопухів (Lopuchyv). Na cestě do Sedla Polských legionářů, po které jezdili Ukrajinští lesníci, bylo takové bahno, že mi několikrát vyzulo botu a o natečeném bahnu v botách ani nemluvím.
Naštěstí takové bahno, jako na Ukrajině nebylo, jsme vice šetrní k lesním cestám. Za to jsem začal pociťovat, jak se boty pomalu plní vodou. Zhruba v půlce jsem konečně našel turistický přístřešek, kde byla přestávka na svačinu. Bohužel déšť během přestávky opět zesílil. Byť pršelo jak když někdo lije vodu přes síto, tak se našlo pár odvážlivců, kteří se odhodlali jít na turistiku. S většinou jsem potkal u turistického přístřešku, kde jsme dokonce debatovali o Anime filmech a panu Hajao Mijazaki.
- Délka úseku: 19,2 km,
- Od začátku části: 107,2 km,
- Od začátku projektu: 398,1 km.
Úsek 7.1 Davle - Beroun (spojené úseky 7 a 8 (3. 11. 2022)
Turistika byla naplánovaná na dva dny. Dle předpovědi měl být první den krásný a ale za to druhý den mělo pršet.
Ráno jsem vstal dřív a z Davle jsem vycházel už před osmou. Pomalu se začala rozpouštět mlha a začalo být trochu teplo. Teplo jsem potřeboval, přestal mi fungovat zip u bundy hned při výstupu z vlaku. U první přestávky jsem začal přemýšlet nad myšlenkou dojití až do Berouna. Bylo to z důvodu zipu u bundy a předpovědi počasí na další den. Což o to v dešti jsem šel ale v zimně se mi fakt nechtělo.
Před překonáním posledního hřebenu jsem měl jasno, zkusím dojít do Berouna ale musela být změna trasy. Tím pádem jsem musel vynechat dvě místa, které jsem chtěl projít a to hrad Karlštejn a Svatý Jan pod Skalou. Ona samotná cesta kolem Berounky taky nebyla k zahození. Více ve fotkách.
- Délka úseku: 32,2 km,
- Od začátku části: 139,4 km,
- Od začátku projektu: 430,3 km.
Závěr (rekapitulace)
Celou část jsem prošel po 7 úsecích v období od 2. 7. 2022 do 3. 11. 2022. Letní až podzimní část měla něco do sebe a myslím si, že se nedá srovnávat s předchozími turistikami. Prostě část Sázavy a část Berounky byla nádherná.
Postupně začínám zjišťovat, jak mě tento projekt začíná pohlcovat a současně naplňovat smyslem dlouho dobého dělání a realizování aktivit. Možná tuto myšlenku nechápete, taky ji z části nechápu ale současně se ji učím porozumět a postupně se ji učím realizovat i do dalších aktivit v mém životě.
Malá rekapitulace:
- Celkové stoupání v součtu: 1 642 m,
- Celkové klesání v součtu: 1 746 m,
- Celkový čas chůze: 29 hodin 25 min.