Projekt Opava Aš (3. Část)


3. Část Brno - Jihlava

Je až neuvěřitelné, jak ten čas letí. Před rokem, přesně to bylo 7. 11. 2021 jsem vyšel na první turistiku a už na svém blogu píšu o prvním úseku 3. Části z Brna do Jihlavy (v pořadí 4. procházené Části)   .  

Za ten rok jsem poznal malý kus naši republiky a už teď musím říct, že je tu fakt krásně. Pár dní po malé oslavě jsem vyrazil vstříc dalším zážitkům z turistik. 

Úsek 1: Brno - Veverská Bítýška (12. 11. 2022)

První úsek začínal na náměstí Svobody v Brně. Podle map měl být úsek dlouhý 21 km. Bohužel úsek jsem jej naplánoval, tak že asi 16 km jsem šel po asfaltu. Pojmenoval bych tuto turistiku "turistika v království asfaltu". Když jsem si sedl ve Veverské Bítýšce do autobusu, tak jsem byl rád, že sedím.

Je listopad a člověk by čekal typické listopadové mlhy a chladno. Opak byl pravdou. Bylo až nezvykle nádherně a teplo. To mělo za následek, že se z okolí Brněnské přehrady stal doslova Václavák. Ovšem mělo to jednu výhodu, byla spíše slyšet Čeština a Slovenština než na pravém Václavském náměstí. Tam na tyto dva jazyky vůbec nenarazíte.

To je jeden z důvodů proč Projekt Opava - Aš nevedu přes Prahu. 

Jaké byly výhledy a jak bylo krásně se dozvíte z fotek.

  • Délka úseku: 23,4 km,
  • Od začátku projektu: 453,7 

Úsek 2: Veverská Bítýška - Velká Bíteš (17. 11. 2022)

Další úsek vedl Údolím Bílého potoka. Údolí je známe svou krásnou krajinou mnoha mlýny a taky brody přes stejnojmenný potok. Na turistiku se mnou šli dva kolegové za práce.

Původně byly turistiky plánovány, že budou ukončovány za tmy. A s tím související dlouhé trasy, až 30 km. Tento úsek byl prvním a současně posledním úsekem, kdy se takto šlo. Nakonec to bylo dobře, protože bych přišel o hodně. 

Po trase úseku jsme si jednou zašli. Zacházka z důvodu špatného značení byla dlouhá asi 2,5 km a díky tomu jsme ztratili drahocenný čas denního světla. Ztráta času nebyla moc velka ale nechtěl jsem hledat brody a pěšiny k brodům za tmy. I tak se nám to nepodařilo. Jeden brod jsme hledali za šera z důvodu špatného značení a další jsme hledali za tmy a ono něco hledat za tmy, je jak být v bludišti. Oproti předchozímu úseku byl tento úsek ve znamení podzimního počasí. Mželo a v závěru úseku dokonce i sněžilo. Podzimní počasí a absence suchého náhradního oblečení vyvolalo jeden a půl týdne léčení "smrtelné nemoci" kašle a rýmy. 

Jediné co na dnešních telefonech oceňuji, je světlo. Sice jsem měl čelovku, ale ta svítila, jak bludička. To orientaci za tmy značně zhoršovalo. 

  • Délka úseku: 28,7 km,
  • Od začátku části:  52,1 km,
  • Od začátku projektu:  482,4 km.

Úsek 3: Velká Bíteš - Velké Meziříčí (21. 12. 2022)

Na další úsek jsem vyrazil opět se stejnými kolegy jako při minulé turistice. Už jsme se nacházeli na území dalšího kraje. Dalším krajem je Kraj Vysočina. Před největšími Svátky roku nasněžilo a proto byl vybrán den, kdy ještě Zima měla nad krajinou Vysočiny nadvládu. Cestou začal padat namrzající déšť. Kvůli dešti jsem to chtěl ukončit v Ořechově. Byl jsem přemluven a pokračovali jsme dál do Velkého Meziříčí. Tu nádheru, kterou jsme následně zažili, se nedá popsat. Více z fotek.

  • Délka úseku: 23,7 km,
  • Od začátku části: 75,8 km,
  • Od začátku projektu: 506,1 km.

Úsek 4: Velké Meziříčí - Uhřínov (30. 12. 2022)

Poslední turistika v roce 2022. Při plánování úseku Velké Meziříčí - Dolní Smrčné dlouhého 29 km, mi mnozí říkali, že by bylo rozumnější úsek rozdělit na dva. Po studování dostupnosti veřejnou dopravou, jsem se rozhodl jej opravdu rozdělit. Za Velkým Meziříčím po trase původního úseku jezdí autobusy pouze v pracovní dny. To byl taky důvod proč jsem se rozhodl, jak jsem se rozhodl.

To je už opravdu území, kde lišky dávají dobrou noc. V první části jsem kritizoval IDZK. VDV (Veřejná doprava Vysočiny) to dotáhli ještě dál. 

Nevěřil jsem tomu, že to co jsme se učili na Univerzitě v Pardubicích, konkrétně na Fakultě Jana Pernera o zachování aspoň základní obslužnosti určitého území veřejnou dopravou z důvodu možnosti dostat se do např. do nemocnice v každém dni v týdnu " je zbožná teorie". Praxe je realitou.

Úsek vedl nádherným Balínským údolím. Mlha se postupně rozplynula a nastal krásný zimní den. Více z fotek.

  • Délka úseku: 23,7 km,
  • Od začátku části: 75,8 km,
  • Od začátku projektu: 506,1 km

 Úsek 5: Uhřinov - Dolní Smrčné (27. 1. 2023)

Předposlední úsek třetí části jsem šel opět už kolegou z práce. Tento úsek byl ve znamení hledání turistické modré značky. Při turistice bylo mnoho chvil, kdy byly "závažné debaty". Právě u těchto debat jsme ztráceli modrou značku. Značku jsme ztratili dvakrát. Když jsme ji ztratili po druhé, tak jsme opět bavili nad "závažným tématem", a jak jsme se bavili, tak rázem jsme byli na žluté turistické značce. 

Před touto zacházkou na žlutou turistickou značku, jsme museli čekat, až lesníci pokácí strom. Toto čekání mi bylo osudným. Další nachlazení.

  • Délka úseku: 20,2 km,
  • Od začátku části: 96 km,
  • Od začátku projektu: 526,3 km

Úsek 6: Dolní Smrčné - Jihlava (18. 2. 2023)

Poslední úsek třetí části jsem opět šel s kolegou z práce. Myslel jsem si, že v při této turistice bude překročena hranice Moravy. Až po dokončení této turistiky jsem zjistil, že jsem ji ještě nepřekročil. Jihlava, konkrétně cíl úseku na Masarykově náměstí, je ještě na Moravě. 

Na turistice byla jedna velká obědová pauza v restauraci Kolna v městyse Luka nad Jihlavou. Tuto restauraci můžu jen doporučit. Výborném jídlo a příjemná obsluha. Tato turistika byla opět ve znamení asfaltu. 

Samotné město Jihlava je krásné. Bohužel nás zklamalo. Na náměstí měl být pivovar, ten byl bohužel zavřený. Nakonec jsme jeli autobusem trolejbusové linky A na hlavní nádraží, kde bylo taky všechno zavřené. Naštěstí automat na kafé a automat na drobné občerstvení nemá přesně stanovenou otevírací dobu. Je otevřený 24/7 (pokud je otevřena hala nádraží a jde proud).

  • Délka úseku: 24,2 km,
  • Od začátku části: 120,2 km,
  • Od začátku projektu: 550,5 km.

Závěr (rekapitulace)

Celou část jsem prošel po šesti úsecích v období od 12. 11. 2022 do 18. 2. 2023. Druhá zimní část byla oproti minulé zimní části neskutečná. Prostě Vysočina je krásná část naší republiky, která je dle mého názoru turistiky nedoceněná. Škoda, že samotná hromadná doprava Kraje Vysočina není na takové úrovni jako je třeba hromadná doprava v Jihomoravském kraji. Jedná se hlavně hromadnou dopravu o víkendech.

Malá rekapitulace:

  • Celkové stoupání v součtu: 1578 m,
  • Celkové klesání v součtu: 1274 m,
  • Celkový čas chůze: 28 hodin 56 min.

Následuje:

Zpět na celý: